Vorige maand nam ik jullie al mee in de voorbereidingen voor onze wereldreis en vertelde ik hoe we de globale route en het budget voor onze grote reis hebben bepaald. Toen voor ons vast stond dat we deze reis gingen maken, kwam al snel de vraag: wat doen we met ons huis? In dit derde deel in de serie wereldreisvoorbereidingen neem ik je mee in onze overwegingen en geef ik antwoord op deze vraag.
Onze woning en onze overwegingen
Inmiddels woon ik alweer 7,5 (!) jaar in Utrecht en sinds twee jaar huur ik samen met Koen een appartementje in een van de leukste wijken in deze stad. Toen we eenmaal zeker wisten dat we op wereldreis zouden gaan, stelden we onszelf al snel de vraag: wat doen we nu met ons fijne appartementje? Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden: we kunnen de huur opzeggen en na onze reis opzoek gaan naar een andere woning of we kunnen onze huidige woning onderverhuren.
Hoewel de woning waar wij nu wonen absoluut geen huis is waar ik nog jaren wil blijven wonen en ik graag terug wil naar mijn geliefde Rotterdam, vind ik het wel belangrijk om direct na onze reis weer een eigen plekje te hebben. Ik heb de liefste ouders en schoonouders, bij wie we ongetwijfeld zouden mogen logeren, maar we hebben toch echt wel wat ruimte voor onszelf nodig. Zeker als je niet weet hoe lang het gaat duren, voordat je weer een huis gevonden hebt. Onze huidige woning is een prima appartementje, waar ik graag weer terugkom om van daaruit opzoek te gaan naar een andere woning. De keuze was dus snel gemaakt: we gaan ons huisje onderverhuren.
Opzoek naar een onderhuurder
Hoewel ik het wonen in Utrecht vaak heb vervloekt, omdat het zó ontzettend moeilijk is om een leuke betaalbare woning te vinden, is het in dit geval een zege om in Utrecht te wonen. Doordat Utrecht zo populair is en de woningmarkt behoorlijk onder druk staat, heb ik geen seconde getwijfeld over of het ons zou lukken om onze woning onder te verhuren. Aangezien wij ons huisje gemeubileerd achterlaten, wilde ik wel het liefst dat er een bekende in onze woning zou komen.
Al een half jaar voordat we op reis gingen en zonder een exacte datum te weten, begonnen we aan iedereen die het wilde horen (en aan iedereen die het niet wilde horen) aan te kondigen dat we onze woning tijdelijk wilde verhuren. Aan familie, vrienden, kennissen, collega’s en iedereen die we tegenkwamen, vertelden we dat we opzoek waren naar een onderhuurder. Iedereen dacht met ons mee en keek in zijn of haar eigen vrienden- en kennissenkring of ze konden helpen. Heel fijn!
Uiteindelijk wilde een collega van Koen heel graag in Utrecht wonen en na ons huisje gezien te hebben, was hij gelijk enthousiast. Een paar dagen later, kregen wij het bericht dat hij graag voor een half jaar ons appartement wilde huren. YES! Het was gelukt. Vier maanden voordat wij aan ons avontuur zouden beginnen, hadden wij een fijne onderhuurder gevonden. Een hele zorg minder!
Het opstellen van het huurcontract
Om eerlijk te zijn, kwam er bij het opstellen van het huurcontract meer kijken dan ik verwacht had. Ik had van familie, die hun woning vorig jaar onderverhuurden een contract gekregen en dacht dat ik dit alleen maar ‘even’ hoefde aan te passen. Gewoon de namen, data en bedragen veranderen en klaar is Kees. Dat lag helaas iets genuanceerder. Al snel kwam ik erachter dat onze situatie totaal anders was, dan in dit huurcontract stond omschreven. Dit zorgde toch even voor lichte paniek, want ik beschik over 0% juridische kennis en normaal gesproken blijf ik het liefst heel ver weg van juridische en bureaucratische zaken.
Help, wat nu? Er moet wel een huurcontract komen dat juridisch in orde is en zelf kwam ik er totaal niet uit. Ik besloot contact op te nemen met het juridisch loket voor gratis advies. Ik kreeg een ontzettend behulpzame man aan de telefoon en kon al mijn vragen aan hem voorleggen. “Wat voor type huurcontract kan ik het beste gebruiken?” “Is er een voorbeeld contract beschikbaar?” “Hoe zit het met huurbescherming?” Al mijn vragen werden geduldig beantwoord. Uiteindelijk mocht ik zelfs het concept van ons huurcontract voorleggen aan het Juridisch Loket en kreeg ik hier nog feedback op. Zo fijn dat ik op deze manier een huurcontract heb kunnen opstellen, waarvan ik zeker weet dat het in orde is. Zowel voor onszelf als voor onze onderhuurder vind ik dit erg belangrijk.
Wat doen we met onze spullen?
We verhuren ons huis gemeubileerd, dus gelukkig hoeven we onze meubels niet op te slaan. We moeten er echter wel voor zorgen dat ons huis ‘bewoonbaar’ is voor onze onderhuurder. Dat wil zeggen dat alle kasten leeg moeten en we alle losse spullen ergens moeten opslaan.
Ik verbaas mij er regelmatig over hóeveel rotzooi we in de loop der jaren hebben verzameld. Ik zie onze reis dan ook al een goed moment om flink op te ruimen en kritisch door onze spullen heen te gaan. Wat kan er weg? Wat kunnen we eventueel nog verkopen? En wat willen we écht bewaren? De spullen die we willen bewaren, kunnen we gelukkig in dozen opslaan bij onze ouders (dank, jullie zijn de beste!).
Enkele tips voor het onderverhuren van je huis
Uiteindelijk is er veel meer tijd gaan zitten in het onderverhuren van onze woning dat ik vooraf had verwacht. Mocht je ook van plan zijn een wereldreis te gaan maken en je huis willen onderverhuren, dan heb ik enkele praktische tips voor je:
- Begin zo vroeg mogelijk van de daken te schreeuwen dat je je huis wilt onderverhuren. Vertel het aan iedereen om je heen: familie, vrienden, kennissen, collega’s enz. Ik ben heel opgelucht dat het ons ruim op tijd gelukt is om een fijne onderhuurder te vinden.
- Heb je – net als wij – een huurwoning? Dan moet je toestemming vragen aan je verhuurder om de woning voor bepaalde tijd onder te verhuren. Zorg er voor dat je dit zwart op wit krijgt.
- Heb je net zo weinig juridische kennis als ik? Neem dan vooral contact op met het Juridisch Loket. Zij kunnen je gratis advies geven over de vorm van je huurcontract en beantwoorden al je vragen.
- Op de website van ROZ vind je een Model Woonruimte, waar je verschillende documenten – waaronder een voorbeeld huurcontract en de Algemene Bepalingen – kunt downloaden. Ik heb hier heel veel aan gehad.
Ben jij al eens op wereldreis geweest? Dan ben ik heel benieuwd hoe jij het hebt aangepakt met je woning. Laat het me vooral weten in een reactie hieronder.
4 reacties
Een heel nuttig en praktisch verhaal. En we passen graag op de dozen. Wij konden ook op onze ouders rekenen toen we in 1986 op wereldreis gingen.???
Dankjewel! Ja, heel fijn dat we onze dozen bij jullie mogen stallen. Toch lief van oma dat ze wel op jullie spullen wilde passen, terwijl ze het maar niks vond dat jullie op reis gingen.
Wat een handig artikel! wij wonen beide nog bij onze ouders, dus voor onze wereldreis vormt dit geen probleem, maar anders had ik hier zeker wel wat aan gehad. Met 0 juridische kennis zou ik ook geen idee hebben waar ik zou moeten beginnen
Dankjewel Linda! Het scheelt inderdaad best wel wat gedoe als je nog bij je ouders woont. Ik ben wel blij dat we het zo op kunnen lossen en in elk geval ons huisje nog hebben als we terugkomen 🙂