Mijn ervaringen met de Trans Mongolië Express

Mijn ervaringen met de Trans Mongolië Express

De Trans Mongolië Express, de legendarische treinreis van Moskou naar Beijing. Voor mij is het een absolute droom die uitkomt, maar voor anderen klinkt het als een vreselijk lange trip. Met deze trein leg je in 7 dagen bijna 8000 kilometer over land af, reis je door 3 verschillende landen en doorkruis je maar liefst 7 tijdzones. De laatste tijd krijg ik veel vragen over deze bijzondere treinreis. Daarom deel ik vandaag mijn ervaringen met de Trans Mongolië Express.

Mijn ervaringen met de Trans Mongolië Express

Voordat wij aan deze reis begonnen had ik veel vragen en was ik erg benieuwd hoe het nou zou zijn om zó’n lange treinreis te maken. Daarom deel ik in dit artikel mijn persoonlijke ervaringen met de Trans Mongolië Express. Ik vertel je over de continue veranderende landschappen, het leven in de trein, eten en drinken, hoe ik heb geslapen, de grensovergangen en welke stops wij hebben gemaakt. Tot slot laat ik je weten of ik deze reis zou aanraden.

Waarom de Trans Mongolië Express?

Door globalisering lijkt onze wereld steeds kleiner te worden. We reizen meer en meer en leggen in enkele uren gigantische afstanden af. In Amsterdam stap je in het vliegtuig om na zo’n 8 tot 14 uur in New York, Bangkok of Kuala Lumpur weer uit te stappen. Klaar om je nieuwe bestemming te ontdekken, maar alles wat ertussen ligt heb je gemist. Daarom is mijn missie om tijdens onze wereldreis zo min mogelijk te vliegen en van St. Petersburg naar Kuala Lumpur volledig over land te reizen. Waarom? Om ons bewuster te zijn van de afstand die we afleggen en te ervaren hoe groot onze aardbol nu eigenlijk echt is. Te beginnen met de Trans Mongolië Express.

Aan boord van de Trans Mongolië Express

Als we aankomen op het station in Moskou, staat daar het enorme gevaarte op ons te wachten. De gigantisch lange trein, die ons in 4 dagen tijd naar Irkutsk gaat brengen. De trein is behoorlijk imposant om te zien en het zal mij niets verbazen als er zeker 20 wagons aanwezig zijn. Als we het juiste treinstel hebben gevonden, stap ik in met een glimlach op mijn gezicht van oor tot oor. Mijn droomreis gaat beginnen.

ervaringen met de Trans Mongolië Express

Gedaanteverwisseling van het landschap

Dagen lang raast het landschap aan ons voorbij. Hoewel de trein met een hoog tempo door het landschap dendert, verandert het landschap maar langzaam van gedaante. In het begin flitsen vooral de witte berkenbossen aan ons voorbij, die zo nu en dan worden afgewisseld door dennenbomen. Hoe verder we reizen, hoe uitgestrekter het landschap wordt. De trein gaat dwars door het groene Siberische landschap, waar de velden vol paarse, witte en gele bloemetjes prachtig afsteken tegen de felblauwe lucht. Heuvels, bossen, grote steden, industrie, kleine dorpjes met houten huizen en vervallen fabrieken wisselen elkaar af. En langzaam naderen we de meest afgelegen delen van Rusland.

Na Irkutsk heeft het landschap in één nacht tijd een gigantische gedaanteverwisseling ondergaan. Als we wakker worden dendert de trein over de ruige Mongoolse steppe, waar hier en daar wat eenzame gertenten verspreid liggen. Het eindeloze landschap met lage droge begroeiing strekt zich voor ons uit. Zodra we steeds meer gertenten beginnen te zien, weten we dat we Ulaanbaatar naderen.

Vanaf Ulaanbaatar reizen we door richting China. Het steppelandschap gaat na enkele uren over in de Gobiwoestijn, waar ik me verbaas over de diversiteit van het landschap. De Gobi heeft onwijs veel verschillende gezichten. Droog. Glooiend. Ruig. Rood. Geel. Groen. Kuddes geiten. Schapen. En als je denkt dat er echt geen leven meer mogelijk is, verschijnt er altijd ergens aan de horizon wel weer een kudde kamelen.

Zodra we China inrijden wordt het landschap weer groener, verdwijnen de gertenten langzaam uit het landschap en maken de dorre vlaktes plaats voor bergen. Na een waanzinnige reis van uitersten komen we aan in Beijing, waar we ons onderdompelen in het Chinese leven.

ervaringen met de Trans Mongolië Expresservaringen met de Trans Mongolië Express

Het leven in de trein

Onze 4-persoonscoupé is voor een aantal dagen ons huisje, dus we maken het onszelf zo comfortabel mogelijk. In de trein vliegt de tijd. De dagen zijn voorbij voordat ik er erg in heb. Van te voren had ik veel boeken op mijn e-reader gezet en een aantal series gedownload. Ik had bovendien verwacht dat ik veel tijd zat zou hebben om te bloggen. Maar niets van dat. Ik heb het te druk met naar buiten kijken en de Siberische, Mongoolse en Chinese landschappen op me in te laten werken. En dat is natuurlijk ook waarom ik deze reis maak. Bloggen komt later weer.

Verder vermaken we ons met onze medereizigers, want één van de leukste dingen van reizen vind ik het ontmoeten van nieuwe mensen. Het in contact komen met andere culturen. De Trans Mongolië Express is hier de perfecte plek voor. Iedereen zit namelijk lang in de trein en vind het gezellig om wat aanspraak te hebben.

We hebben wel ontzettend veel geluk met onze coupégenoten. Ik had me erop voorbereid dat we wellicht onze coupé zouden moeten delen met smakkende Chinezen of dronken Russen met ontblote bovenlijven. En ook die hebben we in de trein genoeg gezien. Wij delen onze coupé echter met een Russische vader met twee zoontjes. Deugnieten, maar ik heb genoten van hun nieuwsgierigheid. Na 1,5 dag maken zij plaats voor een moeder met een 15-jarige zoon, die perfect Engels spreekt.  Met hem hebben we de meest interessante gesprekken over Siberië, Rusland en Europa.

In de trein hangt een schema met de aankomst- en vertrektijden van de verschillende tussenstops. Hierop is te zien hoe lang de trein ergens stopt en wanneer je even je benen kunt strekken. De stops variëren van 2 minuten tot zo’n 1,5 uur.

ervaringen met de Trans Mongolië Express

Eten en drinken in de trein

In de trein leven we voornamelijk op instant-food. Iedere wagon heeft namelijk een waterboiler waar je onbeperkt heet water kunt tappen. Ideaal. In de trein is ook vaak een restauratiewagon aanwezig, maar hier is het eten vaak behoorlijk prijzig. Daarom hebben we thuis al een aardige voorraad eten ingeslagen, waar we de lange treinreis mee kunnen overleven. Havermout, melkpoeder, gedroogd fruit, theezakjes, cup-a-soup en noodles. Verder hebben we bij een outdoor-zaak 3 zakken Adventure Food gekocht. Gevriesdroogde maaltijden, die bijzonder goed op smaak zijn. Denk hierbij aan pasta ai funghi, nasi met cashewnoten en kerrierijst.

Instant-food is opzich prima voor enkele dagen, maar op een gegeven moment heb je wel weer behoefte aan iets anders. Gelukkig staan de grotere perrons vaak vol met baboushka’s, Russische vrouwen met grote tassen vol met eten. Zij verkopen hun verse producten maar al te graag aan je. Denk hierbij aan aardbeien, tomaten, komkommer, brood, een gekookt ei en gerookte vis. Een geweldige aanvulling op de instant maaltijden. Heerlijk voor de afwisseling.

ervaringen met de Trans Mongolië Express ervaringen met de Trans Mongolië Express ervaringen met de Trans Mongolië Express

Hoe heb ik geslapen in de trein?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: tijdens onze reis met de Trans Mongolië Express heb ik fantastisch geslapen. En dat is bijzonder. Ik ben namelijk een moeilijke slaper. Door het ritmische geluid van de denderende trein en het geschommel, word ik als vanzelf in slaap gewiegd. Zo goed heb ik werkelijk in geen jaren geslapen. En ook daarna eigenlijk niet meer. Alleen al om die reden kijk ik alweer uit naar onze volgende lange treinreis. De zijderoute misschien?

Grensovergangen

De langste stops maak je bij grensovergangen tussen Rusland en Mongolië en tussen Mongolië en China. Bij een grensovergang worden de paspoorten van alle mensen in de wagon verzameld. Vervolgens gaan we langs de douane. Dat wil zeggen: de douane komt langs ons. De deuren van de wc’s gaan op slot en we worden vriendelijk – doch dringend – verzocht om in de buurt van onze coupés te blijven. Verschillende mannen met grote petten komen langs. Bagage wordt meermaals gecheckt en honden komen de trein in om te controleren of we niets verdachts meesmokkelen. Het hele proces duurt makkelijk 5 uur. In China gaan we zelfs de trein uit, omdat de breedte van het spoor in Rusland en Mongolië anders is dan in China. De trein krijgt hier bij de grens een ander onderstel. Heel bijzonder om mee te maken allemaal. Wel ben ik stiekem heel blij dat we in Europa het Schengen-akkoord hebben.

Welke stops hebben wij gemaakt?

Hoeveel stops je maakt tijdens je reis met de Trans Mongolië Express is volledig afhankelijk van tijd en geld. Hoe meer stops je maakt, hoe duurder je reis wordt. Omdat ik ook graag wilde ervaren hoe het is om écht lang in een trein te zitten, hebben wij besloten om niet te veel stops te maken:

  • We begonnen onze reis in St. Petersburg om vervolgens met de nachttrein naar Moskou te reizen. Hier start het echte traject van de Trans Mongolië Express.
  • Het traject van Moskou naar Irkutsk leggen we in één keer af. Hier doen we 4 dagen over. In Irkutsk stappen we de trein uit om deze bijzondere stad en het prachtige Baikalmeer te verkennen.
  • Daarna reizen we in 24 uur naar de Mongoolse hoofdstad, Ulaanbaatar. In Mongolië hebben we een kleine twee weken en maken we onder andere een waanzinnige 7-daagse tocht door de Gobiwoestijn.
  • Vanuit Ulaanbaatar is het nog 36 uur met de trein naar Beijing, waar ons avontuur door China begint.
  • In totaal duurt ons Trans Mongolië avontuur ongeveer 3,5 week.

ervaringen met de Trans Mongolië Expresservaringen met de Trans Mongolië Expresservaringen met de Trans Mongolië Express

Mijn ervaringen met de Trans Mongolië Express: aanrader?

Vermoedelijk is mijn enthousiasme tussen de regels door wel duidelijk geworden. Voor mij is onze reis met de Trans Mongolië Express werkelijk een droomreis geweest. Ik heb genoten van de uitgestrektheid van Siberië en Mongolië, de verschillende kleuren en gezichten van de Gobi-woestijn en van het ritme in de trein. Ik vond het heerlijk om mijn dagen te spenderen met ‘niets doen’ en alleen maar het waanzinnige landschap aan mij voorbij te zien trekken. Doordat ik in de trein ook niet heel veel meer kon doen dan naar buiten kijken, was het de ultieme manier om er echt even helemaal uit te zijn en tot rust te komen.

Dus, als je het fijn vind om langzaam te reizen, het landschap continue van gedaante te zien veranderen, je dagen door te brengen met naar buiten kijken, het leuk vind om kletspraatjes te maken met je treingenoten en van spectaculaire natuur houdt, kan een ik deze reis van harte aanbevelen.

Praktische tips en essentials voor in de trein

Tijdens ons Trans Mongolië avontuur heb ik aardig wat praktische tips verzameld, die ik graag met jullie deel. Dit komt echter in een volgende blog, omdat dit artikel anders veel te lang wordt. So, stay tuned!

Bedankt voor het lezen van dit lange artikel. Ik hoop dat je hebt genoten van mijn ervaringen met de Trans Mongolië Express, de legendarische treinreis van Moskou naar Beijing. Heb jij wel eens zo’n lange treinreis gemaakt? Of heb je nog vragen? Laat het me vooral weten in een reactie hieronder.

Wereldreisdagboek #7: Waarom Thailand mij tegenviel
Afrekenen met vooroordelen: 5x vooroordelen over China die niet waar zijn
Duurzaam reizen #4: Op pad met een lokale visser in Nong Khiaw, Laos
Tips voor reizen door China: om jouw reis makkelijker te maken
Sunset Beach op Koh Rong Samloem: een klein paradijs in Cambodja
Wereldreisdagboek #6: Van billen knijpen in de bus tot houten billen op de scooter

8 Comments

  1. Wat klinkt dit allemaal fantastisch, denk hierdoor steeds terug aan onze reis door Siberië. Geweldig!! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen. Ben zo trots op jullie, dat jullie dit allemaal ondernemen en zo open staan voor allerlei nieuwe ervaringen en ontmoetingen.

    Reply
  2. Wat leuk om je ervaringen te lezen! Ik riep altijd dat dit mij heel gaaf lijkt, maar hoe meer ik in treinen gezeten heb in China en daar dus geen oog dicht gedaan heb, hoe meer ik dacht: nee die transmongolië expres hoeft van mij niet. Wel zou ik graag eens het stukje van Mongolië naar Beijing afleggen en een reis maken door deze twee bijzondere landen. Ook al moet ik wel zeggen, dat door dit artikel de transmongolië express toch wel weer begint te kriebelen.

    Reply
    • Dankjewel Linda! Ik heb in China geen nachttreinen genomen, dus kan het niet vergelijken. In de Trans Mongolië Express heb ik wel echt verrassend goed geslapen. Verder is de hele reis een fantastische ervaring, maar het laatste gedeelte van Irkutsk naar Ulaanbaatar en van Ulaanbaatar naar Beijing vond ik wel echt het indrukwekkendst. Als de treinreis je verder minder aanspreekt, kun je ook vliegen op Ulaanbaatar en misschien het laatste stukje doen naar Beijing! Wij deden de Gobi-expeditie samen met een Deens stel, die het ook op die manier gedaan hadden. Staat China weer op de planning voor jullie wereldreis? 🙂

      Reply
      • China staat niet zo zeer op de planning voor de wereldreis, want er staat al zoveel op. Maar ik sluit het niet uit dat we er weer komen. Het ligt een beetje aan hoe het loopt, want met alles wat we tot nu toe in ons hoofd hebben zijn we denk ik al weel een mand of acht bezig.

        Reply
        • Haha, ja die eindeloze bucketlists ook altijd;) Loop ik ook steeds tegenaan. Ik merk wel dat ik het heel erg fijn vind om niet teveel landen in een half jaar te proppen, maar per land ongeveer een maand de tijd te nemen.

          Reply

Leave a Comment.